Vår bro har precis som denna två torn och en rak brobana men dom är även lite olika på vissa ställen. Vår bro består utav smala balkar som fäster med brovägen och brobågen. Det gör ju inte SHB. Det är nästan all skillnad jag kan hitta.
Vi valde att göra vår brobana som en vanlig lätt "väg" om man säger så och la två balkar parallellt mot varandra och sedan matade på den med andra balkar.
Men så kom vi på att brovägen inte skulle tåla den påfrestningen utan skulle brytas på mitten så vi valde att göra fackverkskonstruktion på baksidan och det hjälpte med den svaga punkten och flyttade den till sidan så att den fördelades i två delar istället för en.
Påkänningar och yttre krafter som påverkar en verklig bro är t.ex väder i form av hagel, vind, snö osv.
Temperaturskillnader är också något som en bro kan känna av väldigt lätt.
Ett exempel för att vinna de yttre påfrestningarna på en bro är att bygga vägbanan med lite mer rundade kanter om man säger så. Det vill säga att vägbanan är en aning böjd. Detta gör man för att vinden inte ska komma rakt på brons kanter utan istället kan "svänga" upp med hjälp av böjningen vilket är en bra sak för alla brokatastrofer.
Ett exempel för att vinna de yttre påfrestningarna på en bro är att bygga vägbanan med lite mer rundade kanter om man säger så. Det vill säga att vägbanan är en aning böjd. Detta gör man för att vinden inte ska komma rakt på brons kanter utan istället kan "svänga" upp med hjälp av böjningen vilket är en bra sak för alla brokatastrofer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar